
Interview met Adviesraad-lid Dai-In Danny Han: ‘We moeten meer doen dan enkel ‘wow’-ervaringen creëren, we kunnen gedrag veranderen’
De Adviesraad van CIIIC telt 21 zorgvuldig geselecteerde leden, die op inhoudelijke hoofdlijnen gevraagd en ongevraagd advies geven aan ons programmateam. Als vertegenwoordigers van de IX-community én ambassadeurs van IX in Nederland zijn zij cruciaal voor de verbinding met de industrie. Maar wie zijn die leden, wat doen zij en – vooral – hoe kijken zij naar IX?
In deel 5 Dai-In Danny Han van Zuyd Hogeschool in Maastricht.
‘In mijn werk ben ik vooral geïnteresseerd in het ontwerpen van immersieve ervaringen om psychologische mechanismen te activeren die consumenten helpen en stimuleren om duurzamere voedselkeuzes te maken’
‘Ik zie de ontwikkeling van IX (immersive experiences) steeds meer verschuiven naar ervaringen die in real-time co-gecreëerd worden’
Wie ben je, wat doe je?
‘Mijn naam is Dai-In Danny Han en ik ben momenteel lector en voorzitter van het lectoraat Future of Food aan de Hotel Management School Maastricht, onderdeel van Zuyd Hogeschool. Daarnaast maak ik deel uit van het managementteam van de hotelschool en voer ik zelf actief onderzoek uit op het gebied van het ontwerpen en meten van immersieve voedselervaringen.’
Waarom ‘immersive’, wat heb je met nieuwe content/technologie?
‘Sinds 2012 werk ik met immersieve technologieën, toen ik mijn promotieonderzoek begon op het gebied van gebruikerservaringen met mobiele augmented reality. Sindsdien ben ik betrokken geweest bij verschillende projecten die XR-gestuurde immersieve ervaringen bestuderen, voornamelijk in de context van voedsel, gastvrijheid en toerisme. In mijn werk ben ik vooral geïnteresseerd in het ontwerpen van immersieve ervaringen in deze contexten om psychologische mechanismen te activeren die consumenten helpen en stimuleren om duurzamere voedselkeuzes te maken.’
Waarom wilde je in de Adviesraad, wat sprak jou specifiek aan in/aan het programma?
‘Toen ik hoorde over het CIIIC-programma en de bijbehorende agenda, had ik het gevoel dat ik via mijn werk met immersieve ervaringen een waardevolle bijdrage kon/kan leveren aan deze ontwikkeling in Nederland. Dit sluit ook aan bij de definitie en het kader dat wij in het verleden hebben opgesteld voor immersieve ervaringen. Hoewel ik mezelf niet per se beschouw als iemand uit de creatieve industrie, haal ik veel inspiratie uit deze sector om ervaringen in voedsel en gastvrijheid te verrijken. Ik geloof dat er veel te leren en toe te passen valt vanuit elkaars contexten.
Ik ben met name geïnteresseerd om onderdeel te zijn van het immersieve ervaringsecosysteem, waarin we elkaar eenvoudiger en directer kunnen vinden. In Maastricht bouwen we inmiddels al vier à vijf jaar aan onze immersieve omgeving (eerst voor Food Experiences, dan ook voor andere contexten), en we werken momenteel aan een spannende ontwikkeling waarbij AI-gestuurde virtuele mensen worden geïntegreerd in onze XR-omgeving, zodat real-time interactie mogelijk wordt om nieuwe ervaringen te creëren.’
Wat is jouw IX-droom/-missie?
‘Ik geloof sterk dat de toekomst van immersieve ervaringen ligt in het samenspel tussen de fysieke en digitale wereld – de zogenaamde ‘phygital’ ruimtes. Ik wil bijdragen aan het begrijpen hoe deze realiteiten en de bijbehorende ervaringen ontworpen en ingericht moeten worden, zodat betekenisvolle ontmoetingen kunnen ontstaan, (in beginsel) met name in de voedsel-, hospitality- en dienstensector. Dit vereist niet alleen inzicht in wat technisch mogelijk is, maar ook een grondig begrip van de contextuele vraagstukken die we willen aanpakken.’
Welke ontwikkelingen in het veld zie jij, die jij belangrijk vindt om te versterken en waarom? Of: wat is in jouw ogen de belangrijkste ontwikkeling in het IX-vak (als onderdeel van de creatieve industrie)?
‘Ik zie de ontwikkeling van IX (immersive experiences) steeds meer verschuiven naar ervaringen die in real-time co-gecreëerd worden. Voor de creatieve industrie zie ik steeds meer voorbeelden waarin ervaringen niet langer passief geconsumeerd worden door het publiek, maar waarin deelnemers actief meebouwen aan de ervaring terwijl die zich ontvouwt. In dit licht begrijpen we nog onvoldoende van multi-user ervaringen, waarbij niet alleen de acteur met het publiek interacteert, maar ook publieksleden onderling invloed uitoefenen op elkaars ervaring. Zeker voor een immersieve ervaring die zich moet ontwikkelen en voortduren, is het cruciaal dat de ervaring niet onderbroken of verstoord wordt; anders word je ‘uit’ de ervaring gehaald.
Denk bijvoorbeeld aan een dinerervaring of een concert op een festival. De uitvoerende artiest – of we deze nu een chef-kok noemen die culinaire kunst bedrijft in een restaurant, of een festivalartiest die muziek creëert – bereidt een kunstwerk voor dat wordt gedeeld met het publiek. In beide gevallen is de manier waarop de voorbereide ervaring zich ontvouwt sterk afhankelijk van het ontvangende publiek, en wordt deze in het moment mede gecreëerd door hun reacties en respons op de kunst. Het gaat echter niet alleen om deze bilaterale interactie; ook andere aanwezigen in het restaurant of op het festival kunnen deze co-creatieve onderneming versterken of verstoren. Zullen anderen mee resoneren en de ervaring versterken, of juist verstoren en de immersie doorbreken? Slechts één luidruchtige gast in het restaurant of een ruziënd stel op het festival kan mensen uit een anderszins veelbelovende immersieve ervaring halen.
Hoe we dat in de praktijk kunnen realiseren, is voor mij nog een grote vraag.’
Publieke waarden speelt bij CIIIC een belangrijke rol, hoe kijk jij daarnaar? Extra stimulerend of een mogelijk obstakel?
‘Publieke waarden vormen een belangrijke pijler van wat wij willen bijdragen. In mijn ogen moeten we meer doen dan enkel ‘wow’-ervaringen creëren. Binnen ons lectoraat zien we veel potentie in immersieve ervaringen als katalysator om duurzamer gedrag, zoals voedselkeuzes, te stimuleren in onze samenleving. We stellen ons vaak de vraag: hoe kunnen we mensen stimuleren om beter te eten en beter te leven? Uiteindelijk maken mensen keuzes op basis van wat ze lekker en plezierig vinden. Daarom moeten we af van het waarschuwen voor niet-duurzaam gedrag en de desastreuze gevolgen, en in plaats daarvan betere (immersieve) ervaringen ontwerpen die duurzaamheid vanaf het begin meenemen in het ontwerp.’
Tenslotte, de Adviesraad geeft advies – wat is jouw boodschap aan de community? En hoe kunnen ze jou vinden en ‘inzetten’ om hun ideeën eventueel ook te delen met de community?
‘We weten dat wat we alleen kunnen doen, beperkt is. Dit netwerk dat voortkomt uit CIIIC biedt een veelbelovend initiatief om mensen uit verschillende domeinen samen aan tafel te brengen – mensen die misschien nog niet dezelfde taal spreken, maar wel dezelfde passie en gedrevenheid delen voor immersieve ervaringen. Ik geloof sterk dat we dit potentieel moeten benutten om gezamenlijke vraagstukken in onze eigen vakgebieden aan te pakken met nieuwe inzichten vanuit andere disciplines die een frisse blik kunnen bieden op de complexe maatschappelijke uitdagingen van vandaag. Ik kijk ernaar uit om mijn ervaringen en perspectieven te delen met anderen uit die verschillende vakgebieden, en hoop zowel nieuwe inzichten te kunnen bieden als nieuwe perspectieven mee te nemen die ik zelf nog niet had overwogen.
Jullie kunnen me het makkelijkst bereiken via danny.han@zuyd.nl of via LinkedIn. Ik kijk ernaar uit om met jullie in contact te komen!’
Fotografie: Ben Houdijk