Interview met Adviesraad-lid Erik Jan Bijvank: ‘Immersive technologie moet de wow-factor hebben én waarde toevoegen’

Nieuws

De Adviesraad van CIIIC telt 21 zorgvuldig geselecteerde leden, die op inhoudelijke hoofdlijnen gevraagd en ongevraagd advies geven aan ons programmateam. Als vertegenwoordigers van de IX-community én ambassadeurs van IX in Nederland zijn zij cruciaal voor de verbinding met de industrie. Maar wie zijn die leden, wat doen zij en – vooral – hoe kijken zij naar IX?

Adviesraad-lid Erik Jan Bijvank van VR-productiemaatschappij ScopicLabs trapt af.

‘Zorg dat je werk – zowel technisch als esthetisch – altijd staat als een huis. Doe geen concessies op kwaliteit’

Wie ben je, wat doe je?

‘Ik ben Erik Jan Bijvank, vader van twee dochters, echtgenoot, en iemand die energie haalt uit avontuur, mensen, sport en het verkennen van perspectieven. Vanuit die drijfveren ben ik medeoprichter van ScopicLabs, waar ik werk aan alles wat hoort bij het opbouwen en laten groeien van een organisatie. In de praktijk betekent dat: new business, accountmanagement, trendwatching, conceptontwikkeling, businessmodelinnovatie binnen XR/IX, netwerken, forecasting – en delegeren, niet te vergeten.’

Wat trekt je aan in immersive technologie en nieuwe contentvormen?

‘Voor mij draait het allemaal om perspectief. De kracht van immersive technologie ligt in het creëren van nieuwe manieren om de wereld te ervaren en te begrijpen – iets wat mij persoonlijk motiveert. Bovendien geloof ik sterk in technologie als middel om processen efficiënter te maken. Immersive technologie, zeker in combinatie met AI, zie ik als een krachtige route om menselijke competenties te verdiepen en te verbreden.’

Waarom besloot je aan te sluiten bij de Adviesraad van CIIIC?

‘Nieuwsgierigheid, in de breedste zin van het woord. Ik ben benieuwd naar de mensen in de raad: hun kennis, visie en ideeën over de toekomst van immersive. Daarnaast zie ik de raad als een plek om actief bij te dragen aan de richting waarin CIIIC zich ontwikkelt én om mijn netwerk uit te breiden . Eén van mijn ideeën: het opzetten van ‘Masterclasses Immersive’ voor grote internationale organisaties in Nederland, vanuit CIIIC.’

Wat is jouw droom of missie op het gebied van immersive (IX)?

‘Mijn droom is een brede adoptie van immersive technologie in de samenleving. Dat we techniek en creatie zo weten in te zetten dat het op grote schaal waarde toevoegt. Voor ScopicLabs betekent dat: enerzijds het ontwikkelen van rijke, betekenisvolle ervaringen die de toekomst tastbaar maken. Anderzijds het creëren van maatschappelijke ervaringen die nú raken en impact maken.’

Welke ontwikkelingen binnen immersive zijn volgens jou essentieel om te versterken?

‘De belangrijkste uitdaging in Nederland is het aanwakkeren van de vraag naar concrete toepassingen in de commerciële sector, zowel B2B als B2C. Dat vraagt om een shift: maakpartijen moeten zich meer realiseren dat contentkwaliteit essentieel is. Te vaak ligt de nadruk op technologie – engines, scenario builders –, maar zonder sterke inhoud blijft impact uit. In deze vroege fase van immersive is de wow-factor nog essentieel. Die creëert vraag en vervangt de huidige tech-push door echte behoefte.’

CIIIC werkt vanuit publieke waarden. Hoe kijk jij daar tegenaan?

‘Publieke waarden zijn belangrijk, maar ze brengen ook uitdagingen met zich mee. Bij veel toepassingen binnen CIIIC, vaak gericht op overheidsinstellingen, spelen thema’s als veiligheid, transparantie en de wetten van de niet-virtuele rechtsstaat een grote rol. Dat maakt de conceptontwikkeling boeiend, maar de realisatie soms omslachtig, en daardoor tijdrovend en kostbaar. Met als gevolg dat het niet altijd eenvoudig is om concepten door te vertalen naar commerciële toepassingen.’

Tot slot: de Adviesraad geeft advies. Wat is jouw boodschap aan de community? En hoe kunnen mensen jou bereiken?

‘Zorg dat je werk – zowel technisch als esthetisch – altijd staat als een huis. Doe geen concessies op kwaliteit. De verwachtingen rond immersive zijn hoog; het publiek vergelijkt je werk met wat het kent van televisie en mobiele content. Zorg dat je dat niveau in ieder geval benadert of zelfs overstijgt.

Wil je sparren of ideeën delen? Je kunt me bereiken via CIIIC adviesraad@ciiic.nl, LinkedIn of gewoon via het web. Altijd leuk om te verbinden!’

Fotografie: Ben Houdijk