Interview met Adviesraad-lid Esther van der Linde: 'Ik wil graag dat alle docenten IX kunnen toepassen, zonder dat ze expert hoeven te worden'

Nieuws

De Adviesraad van CIIIC telt 21 zorgvuldig geselecteerde leden, die op inhoudelijke hoofdlijnen gevraagd en ongevraagd advies geven aan ons programmateam. Als vertegenwoordigers van de IX-community én ambassadeurs van IX in Nederland zijn zij cruciaal voor de verbinding met de industrie. Maar wie zijn die leden, wat doen zij en – vooral – hoe kijken zij naar IX?

In deel 12 Esther van der Linde van collega-Nationaal Groeifondsprogramma Npuls, dat bouwt aan de toekomst van het vervolgonderwijs (mbo-scholen, hogescholen en universiteiten) in Nederland.

Het mooie vind ik dat je met IX alle zintuigen kunt aanspreken en dat doet heel veel voor leren

Wie ben je, wat doe je?

‘Ik ben Esther van der Linde, kwartiermaker van het thema XR binnen het Nationale Groeifonds-programma Npuls. Het vervolgonderwijs, 105 mbo-, hbo- en wo-instellingen, werkt samen binnen Npuls, zodat lerenden kunnen leren zonder drempels én doorlopend het beste onderwijs krijgen.  Immersieve technologieën kunnen daar een bijdrage aan leveren. Mijn rol is om ervoor te zorgen dat we landelijke initiatieven starten, die instellingen helpen om IX  ook echt dié bijdrage te laten leveren aan het onderwijs. Want elke instelling is er hard mee bezig, maar loopt ook tegen dezelfde uitdagingen aan.

Daarnaast ben ik en Adviseur XR bij SURF, de ict-coöperatie van Nederlandse onderwijs- en onderzoeksinstellingen.’

Waarom ‘immersive’, wat heb je met nieuwe content/technologie?

‘Heel eerlijk ben ik toevallig op het pad van immersive gekomen, of immersive op mijn pad. Tijdens de Corona lockdowns was ik op zoek naar manieren om vaardigheidsonderwijs vorm te geven als je niet fysiek bij elkaar kan komen, en toen kwam vooral VR oppoppen als mogelijkheid en ben ik me er in gaan verdiepen.

Ik vond het een fascinerende wereld want de mogelijkheden lijken wel oneindig. Het mooie vind ik dat je door IX alle zintuigen kan aanspreken en dat doet heel veel voor leren. Het is zo echt, terwijl je weet dat het niet echt is. En dat is waanzinnig als je iemand iets wil laten leren. Ik ben zelf altijd bezig om het onderwijs zo goed mogelijk te maken en minder geïnteresseerd in de technologie zelf, maar IX biedt echt hele mooie kansen voor het onderwijs. Daarom is ook elke onderwijsinstelling al bezig met experimenteren.’

Waarom wilde je in de Adviesraad, wat sprak jou specifiek aan in/aan het programma?

‘Ik zag vooral de verbinding met ons Npuls-programma en wil heel graag dat we zo goed mogelijk onze programma’s verbinden zodat we maximale impact met minimale publieke middelen kunnen realiseren. Het zou met mijn IX-pet op een gemiste kans zijn om niet samen op te trekken.’

Het is zo echt, terwijl je weet dat het niet echt is. En dat is waanzinnig als je iemand iets wil laten leren

Wat is jouw IX-droom/-missie?

‘Het klinkt misschien raar maar mijn IX-droom is eigenlijk dat het straks geen bijzondere technologie meer is, maar dat het voor lerenden en onderwijsprofessional net zo vanzelfsprekend wordt om in te zetten voor het leren als een PowerPoint-presentatie of een boek. Dat alle docenten weten wat de toegevoegde waarde is en hoe ze onderwijs moeten ontwikkelen om die extra waarde te benutten. En dat alle drempels die er nu nog zijn, verdwenen zijn. Als we dat gerealiseerd hebben, dan zit mijn taak er op.

Meer specifiek is het doel in mijn werk om ervoor te zorgen dat we zo goed mogelijk onderwijs kunnen bieden aan de lerenden en dat docenten die dat als taak hebben zo goed mogelijk ontzorgd worden en daardoor kunnen doen waar zij echt goed in zijn. IX is complex en ik wil graag dat alle docenten dit kunnen toepassen in hun onderwijs (waar het meerwaarde heeft) zonder dat ze IX-expert hoeven te worden.’

Welke ontwikkelingen in het veld zie jij, die jij belangrijk vindt om te versterken en waarom? Of: wat is in jouw ogen de belangrijkste ontwikkeling in het IX-vak (als onderdeel van de creatieve industrie)?

‘IX biedt fantastische technologieën en nu is het zaak dat het echt breed toegepast gaat worden en impact gaat maken. Ik denk dat we nog heel veel te doen hebben; de makers, onderzoekers én gebruikers samen om tot echte impact te komen. Ik zie dus niet zozeer een nieuwe ontwikkeling, maar eerder – hopelijk – een nieuwe fase in het inzetten van IX.

Als het echt gaat om technologie, dan hoop ik dat AI ervoor gaat zorgen dat het maken van IX net zo makkelijk gaat worden als video – waardoor onderwijsprofessionals de standaard IX-ervaringen zelf kunnen gaan maken en dat de specialisten zich kunnen focussen op de specialistische toepassingen, de vernieuwingen, verbeteringen, uitbreidingen enzovoorts.’

Publieke waarden spelen bij CIIIC een belangrijke rol, hoe kijk jij daarnaar? Extra stimulerend of een mogelijk obstakel?

‘Ik vind publieke waarden heel belangrijk en bij IX echt wel een obstakel. Hoe kunnen we het beste onderwijs voor de lerenden ontwikkelen en daarbij recht doen aan publieke waarden, hoe borgen we de veiligheid van de data van lerenden, terwijl de hardware in handen is van Big Tech die hier niet open over zijn? Hoe komen we uit deze steeds dieper wordende vendor-lockin?  Dit zijn echt ingewikkelde thema’s waar we alleen door samen op te trekken (landelijk/internationaal) uit kunnen komen.  Ik zou er graag een positievere kijk op hebben, maar helaas is dit wel de realiteit op het moment.’

Hoe borgen we de veiligheid van de data van lerenden, terwijl de hardware in handen is van Big Tech die hier niet open over zijn? Hoe komen we uit deze steeds dieper wordende vendor-lockin?

Ten slotte, de Adviesraad geeft advies – wat is jouw boodschap aan de community? En hoe kunnen ze jou vinden en ‘inzetten’ om hun ideeën eventueel ook te delen met de community?

‘Het is een beetje een dooddoener, maar we moeten het echt samen doen; alleen ga je misschien sneller, maar samen kom je verder. Dus ik wil me inzetten om de groeifondsprogramma’s goed te laten samenwerken, maar ook op alle andere vlakken wil ik mensen oproepen om de krachten van anderen te zien en te gebruiken. IX is een complex veld in beweging, dus laten we met elkaar langzaam, behoedzaam, maar besluitvol de goede kant op gaan bewegen – dan is er zoveel mogelijk.

En als iemand mij wil ‘gebruiken’: ik heb mijn hele werkende leven doorgebracht in het vervolgonderwijs en daar ligt mijn passie en netwerk, dus als je meer over onderwijs wil weten of samenwerkingsmogelijkheden zoekt, dan denk ik graag met je mee! Je kunt me vinden op LinkedIn of via adviesraad@ciiic.nl.’

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen CIIIC? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Interview: Nils Adriaans. Fotografie: Ben Houdijk