Interview met Adviesraad-lid Mir Wermuth: ‘Technologie is nooit contextloos, en wordt zonder omarming door makers en publiek genadeloos afgeserveerd’

Nieuws

De Adviesraad van CIIIC telt 24 zorgvuldig geselecteerde leden, die op inhoudelijke hoofdlijnen gevraagd en ongevraagd advies geven aan ons programmateam. Als vertegenwoordigers van de IX-community én ambassadeurs van IX in Nederland zijn zij cruciaal voor de verbinding met de industrie. Maar wie zijn die leden, wat doen zij en – vooral – hoe kijken zij naar IX?

In deel 14 Mir Wermuth, directeur HKU Media (sinds 2022).

Wie ben je, wat doe je?

‘Ik ben Mir Wermuth en werk momenteel ruim drie jaar als academiedirecteur van HKU Media. HKU Media is met zo’n 900 studenten een van de grootste kunstacademies in Nederland die opleidt voor verschillende mediadisciplines. Hiervoor ben ik jarenlang als consultant betrokken geweest in de creatieve sector, onder andere als secretaris van het Topteam Creatieve Industrie, als talent development director bij Media Perspectives (nu Media Campus NL, voor vernieuwing van de Nederlandse mediasector) en als new media director in de reclame. HKU Media heeft zeven opleidingen: Animation, Digital Media, Graphic Design, Film, Illustration, Image & Media Technology en Photography.’

De vraag wat nieuwe technologieën betekenen voor gebruikerservaringen zit al enkele decennia in mijn DNA

Waarom ‘immersive’, wat heb je met nieuwe content/technologie?

‘Toen ik mijn studie Communicatiewetenschap afsloot eind jaren tachtig ben ik met een aantal studiegenoten een bedrijfje begonnen waar we content verzorgden voor de allereerste websites van onder andere Grolsch en de Postbank. Daarnaast zijn we toen gestart met wat toen usability research van nieuwe media heette. Kortom, de vraag wat nieuwe technologieën betekenen voor gebruikerservaringen zit al enkele decennia in mijn DNA.

Hoewel ik zelf geen professionele maker ben, heb ik een grenzeloze nieuwsgierigheid naar wat nieuwe ontwikkelingen zowel op de korte als lange termijn betekenen voor een samenleving. De Gartner Hype Cycles zijn daarom altijd om te smullen, omdat je daarin ook feilloos ziet dat technologie nooit contextloos is, en zonder omarming door gebruikers (makers en publieken) genadeloos afgeserveerd wordt.’

Waarom wilde je in de Adviesraad, wat sprak jou specifiek aan in/aan het programma?

‘Door mijn achtergrond in zowel profit, als not-for-profit organisaties ben ik een goede verbinder tussen verschillende werelden. Ik heb vaak samengewerkt in zogenaamde triple of quadruple helix-samenwerkingen, en dat is CIIIC bij uitstek. Uiteraard hoop ik vanuit mijn huidige rol bij HKU dat er in het programma voldoende oog is voor de rol van talentontwikkeling. Als lid van de adviesraad zie ik dat als mijn voornaamste rol: verbinden en scherp houden.’

Er is een steeds grotere afkeer van Big Tech en een groeiende populariteit van alles wat analoog is. Dat gaat zich op de lange termijn tegen ons keren. We moeten daarom ruim baan geven aan experimenteerruimte om te kunnen klooien met nieuwe technologie

Wat is jouw IX-droom/-missie?

‘Immersieve beleving, in de zin van jezelf helemaal kunnen onderdompelen, is eigenlijk altijd de essentie van kunst geweest. Daarom kunnen samenlevingen ook niet buiten kunst en cultuur: “The power of art is to transcend our own self-interest, our solipsistic zoom-lens on life, and relate to the world and each other with more integrity, more curiosity, more wholeheartedness” ~ Maria Popova.

Mijn droom voor de Nederlandse IX-community is dat we echt gebruik kunnen maken van elkaars talenten (creatief, technisch, commercieel) zodat we, binnen en buiten de kunsten, ‘onderdompelingen’ maken, die bij mensen luikjes openen, waarvan ze niet eens wisten dat die bestonden.

Alleen dan kan Nederland dat verschil maken: door alle krachten te bundelen.’

Welke ontwikkelingen in het veld zie jij, die jij belangrijk vindt om te versterken en waarom?

Of: wat is in jouw ogen de belangrijkste ontwikkeling in het IX-vak (als onderdeel van de creatieve industrie)?‘Veel jonge creatieve talenten komen de academie binnen met een steeds grotere afkeer van Big Tech en er is een groeiende populariteit van alles wat analoog is. Dat gaat zich op de lange termijn tegen ons keren. We moeten daarom ruim baan geven aan experimenteerruimte om te kunnen spelen, te klooien met nieuwe technologie. Anders verliest Nederland zijn voorsprong als top notch creatief land. Die middelen en tijd zijn er op dit moment veel te weinig in het hoger onderwijs. Dus daar ligt echt een pijnpunt.

Het andere pijnpunt is dat IX-makers vaak niet passen binnen de hokjes van veel cultuurfondsen, omdat daar te weinig kennis zit over de vereisten van een volwaardige IX-productie, of omdat hun plannen niet passen binnen de huidige beoordelingscriteria. Die shout out deed Steye Hallema, de winnaar van het Gouden Kalf Digitale Cultuur 2025 voor Ancestors tijdens de uitreiking, en dat snap ik heel goed.

En nog een heel specifiek punt: we hebben het bij IX heel vaak over de visuele uitdagingen waar we in willen investeren, maar laten we ook de audio (denk aan virtuele akoestiek) niet vergeten.’

Mijn droom voor de Nederlandse IX-community is dat we ‘onderdompelingen’ maken, die bij mensen luikjes openen, waarvan ze niet eens wisten dat die bestonden

Publieke waarden spelen bij CIIIC een belangrijke rol, hoe kijk jij daarnaar?

‘De nadruk op publieke waarden doet aanvankelijk bij veel makers waarschijnlijk de wenkbrauwen fronsen: waarom móet dit? Maar zodra hun maakproces echt van start gaat, zit die focus er eigenlijk al bewust of onbewust ingebakken. Ik denk dat Nederlandse creatieven altijd sterk geweest zijn om ook publieke waarden in hun werk te betrekken. Veel reclamemakers staan al sinds jaar en dag te trappelen om de SIRE-campagnes te maken en ook de oude Postbus 51-spotjes van de overheid getuigden van het lef hoe je als creatief bepaalde maatschappelijke waarden aan humor kunt koppelen. Door de enorme invloed van nieuwe technologieën en de snelheid waarmee ze op ons afkomen, is die urgentie alleen maar groter worden, plus het besef dat inclusief werken de standaard wordt. Zonder inclusie en emancipatie geen innovatie. Dus zonder publieke waarden blijft alleen kale tech over, en dat moet niemand willen.’

Tenslotte, de Adviesraad geeft advies – wat is jouw boodschap aan de community? En hoe kunnen mensen jou vinden en ‘inzetten’ om hun ideeën eventueel ook te delen met de community?

‘Ik denk dat veel individuele makers het lastig vinden waarom er bij CIIIC zoveel aandacht uitgaat naar voor hen abstracte begrippen als “het versterken van het ecosysteem”. Dus ik zie het als onze taak om hun hartenkreten voor funding, voor partners, voor faciliteiten, te vertalen naar beleid en regelingen die de hele sector echt verder helpen. Dus mensen kunnen me via LinkedIn of adviesraad@ciiic.nl altijd vinden om als hun tolk op te treden!’

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen CIIIC? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Interview: Nils Adriaans

Fotografie: Ben Houdijk