‘In de tweede digitaliseringsgolf, die van de social media, hebben we in Europa de boot gemist. Informatie bubbels, clickbait algoritmes, alles om zo lang mogelijk de attentie van mensen vast te houden zodat we ze zo goed mogelijk gepaste reclame voor kunnen zetten, of hun mening kunnen beïnvloeden voor andere doeleinden. Het voelt zo ontzettend fake.
In de derde digitaliseringsgolf, met AI en IX, wordt dat risico nog een orde groter als we niet uitkijken. En ja, AI en IX staan hierin op gelijke hoogte! De mate van empathie die je kunt oproepen in IX is ongekend, en daarmee dus de mogelijkheid om mensen te manipuleren.
Ik kies ervoor om dat als een kans te zien, en niet als een bedreiging. Ik zie het als een kans als we onze normen en waarden naar de virtuele werelden kunnen brengen. Een kans om een betere milieu footprint te creëren, omdat we kunnen reizen zonder ons fysiek te verplaatsen. Een kans om elkaar beter te begrijpen, zodat we betere besluiten kunnen nemen. En een kans om heel veel mooie ervaringen op te doen. Bringing soul to digital is niet voor niks het motto van 4DR Studios.’
Tenslotte, de Adviesraad geeft advies – wat is jouw boodschap aan de community? En hoe kunnen ze jou vinden en ‘inzetten’ om hun ideeën eventueel ook te delen met de community?
‘Hoe gaan we samen zorgen dat we de komende 50 jaar een fijne boterham kunnen verdienen met het maken van IX, en niet alleen de 5 jaar van CIIIC? Dat is meteen ook mijn zorg naar CIIIC toe: hoe gaan we samen zorgen dat we de komende 5 jaar het ontbrekende investeringsvermogen bij de makers ondervangen?
Jullie kunnen me het makkelijkst bereiken via natasja@dutchrosemedia.com. Anders ben ik via LinkedIn bereikbaar voor vragen, of anders via CIIIC adviesraad@ciiic.nl.’
Fotografie: Ben Houdijk