Interview met Adviesraad-lid Yvonne van Everdingen: ‘Ik zie nog veel scepsis in de markt, hierdoor worden veel kansen gemist’

Nieuws

De Adviesraad van CIIIC telt 21 zorgvuldig geselecteerde leden, die op inhoudelijke hoofdlijnen gevraagd en ongevraagd advies geven aan ons programmateam. Als vertegenwoordigers van de IX-community én ambassadeurs van IX in Nederland zijn zij cruciaal voor de verbinding met de industrie. Maar wie zijn die leden, wat doen zij en – vooral – hoe kijken zij naar IX?

In het tweede deel prof. dr. Yvonne van Everdingen, hoogleraar Marketing en Innovatie aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit.

‘Sinds 2016 ben ik in de ban van immersive tech, getriggerd door de lancering van de Jaguar i-Pace in virtual reality’

Wie ben je, wat doe je?

‘Behalve hoogleraar in Rotterdam ben ik ook Academic Director van de ECDA (Erasmus Center for Data Analytics) Expert Practice Immersive Tech. In mijn privéleven ben ik getrouwd en moeder van drie, inmiddels volwassen, kinderen. In mijn vrije tijd speel ik graag piano, doe ik aan pickleball en ben ik vaak te zien langs de lijn bij de sportactiviteiten van mijn kinderen.’

Waarom ‘immersive’, wat heb je met nieuwe content/technologie?

‘Al in mijn studietijd ben ik gepassioneerd geraakt over de marketing van nieuwe producten en die lijn heb ik doorgezet in mijn academische carrière. Ik heb veel onderzoeken gedaan naar de marktacceptatie van nieuwe (hightech) producten. Sinds 2016 ben ik in de ban van immersive tech, getriggerd door de lancering van de Jaguar i-Pace in virtual reality. Gefascineerd door dit voorbeeld heb ik zelf eens een VR-bril opgezet en was ik overweldigd door deze immersieve ervaring. Zo echt! Ongelooflijk dat je in een wereld kan rondlopen die niet echt is, maar toch zo echt lijkt. 

Inmiddels doe ik al diverse jaren onderzoek naar de mogelijkheden van immersive tech om waarde te creëren voor bedrijven, consumenten en de samenleving (zie mijn oratie).’

Waarom wilde je in de Adviesraad, wat sprak jou specifiek aan in/aan het programma?

‘Ondanks mijn enthousiasme voor immersieve technologieën en het enthousiasme van alle direct betrokken in mijn IX netwerk, zie ik ook nog veel scepsis in de markt, bij bedrijven, burgers en zelfs in het onderwijs. Hierdoor worden veel kansen gemist. Ik ben dan ook van mening dat het CIIIC programma hard nodig is om een boost te geven aan de IX industrie. Ik ben ervan overtuigd dat IX vroeg of laat een grote rol gaat spelen in onze samenleving. Het is derhalve belangrijk de samenleving hierop voor te bereiden en onderzoek te doen naar belangrijke toepassingen in diverse sectoren. Via mijn adviserende rol hoop ik CIIIC te helpen om de immersieve industrie dus die boost te geven.’

Wat is jouw IX-droom/-missie?

‘Mijn droom is dat er in de komende jaren een brede marktacceptatie van immersieve technologieën ontstaat en dat ze daar ingezet gaan worden waar ze veel waarde kunnen creëren en maatschappelijke impact kunnen hebben.

Laat ik er een vanuit marketing en een vanuit psychologie benoemen. Een leuk voorbeeld is het toepassen en vooral ook verbeteren van de AR virtuele pasopties bij online winkelen, om zo product-retourzendingen te verminderen. De enorme hoeveelheid product returns leiden niet alleen tot hoge onkosten voor de retailer (waarde), maar zijn ook een belasting voor het milieu (maatschappelijke impact). Een ander voorbeeld is het gebruik van VR voor de diagnostisering en behandeling van patiënten met angststoornissen. Het op grotere schaal inzetten van VR kan patiënten in een realistischer setting laten oefenen om over zijn/haar angst heen te komen (waarde) en kan tegelijkertijd de druk op de wachtlijsten verminderen (maatschappelijke impact), mede omdat een deel van de behandeling ook thuis met een VR headset kan plaatsvinden.’

Welke ontwikkelingen in het veld zie jij, die jij belangrijk vindt om te versterken en waarom? Of: wat is in jouw ogen de belangrijkste ontwikkeling in het IX-vak (als onderdeel van de creatieve industrie)?

‘Er zijn heel veel ontwikkelingen gaande, maar laat ik er weer een aantal uitpakken – dat maakt het wel zo concreet. Zo wordt VR niet alleen in de zorg, maar ook in toenemende mate ingezet voor educatie in geval van hoog-risico beroepen, zoals bij de brandweer, politie en in het leger. Het is dan ook belangrijk om de effectiviteit van VR training (in het algemeen) en de mogelijkheden voor implementatie verder te onderzoeken.

Daarnaast zie ik ook de integratie van AI met VR en AR als belangrijke ontwikkeling, omdat AI real-time interactie in de virtuele omgevingen mogelijk maakt. Samen met een sterke verbetering van de kwaliteit van VR-content, die we over de jaren zien, leidt dit tot steeds realistischere virtuele omgevingen en content. Uiteindelijk kan dit bijdragen tot een betere acceptatie in de markt.’

Publieke waarden speelt bij CIIIC een belangrijke rol, hoe kijk jij daarnaar? Extra stimulerend of een mogelijk obstakel?

‘Het kan zowel stimulerend als beperkend werken. Enerzijds kunnen er immersieve ervaringen gecreëerd worden die leiden tot meer inclusiviteit. Denk hierbij aan mensen met een mobiele beperking die nu wel virtueel een museum of een ander land kunnen bezoeken. Anderzijds zijn er natuurlijk de vragen ten aanzien van de privacy. AR en VR brillen creëren privacy concerns vanwege de schaal en scope waarop ze ingezet (kunnen) worden voor dataverzameling. Dit kan mensen huiverig maken om zulke technologieën te omarmen.’

Tenslotte, de Adviesraad geeft advies – wat is jouw boodschap aan de community? En hoe kunnen ze jou vinden en ‘inzetten’ om hun ideeën eventueel ook te delen met de community?

‘Ga niet immersieve technologieën gebruiken omdat het technisch gezien kan, maar gebruik ze daar waar het waarde toevoegt en daar waar er vraag naar is. Toon met mooie use cases aan wat de waarde van bepaalde toepassingen is en pas aanbod aan op de vraag. 

Heb je mooie use cases of wil je eens van gedachten wisselen over hoe we gezamenlijk het immersive tech domein kunnen verder helpen, schroom niet om mij een bericht te sturen via email (yeverdingen@rsm.nl, adviesraad@ciiic.nl) of mijn LinkedIn.’

Fotografie: Ben Houdijk