
Doruk Eker (XR Creators Connect): "De beste ideeën ontstaan in informele gesprekken"
Als er één initiatief is dat laat zien hoe bruisend de Nederlandse gemeenschap voor immersieve ervaringen is, dan is het wel XR Creators Connect. Deze meet-up is uitgegroeid tot dé plek waar de XR-sector samenkomt: makers, innovators, grote organisaties en beleidsmakers vinden er elkaar in een setting die draait om échte verbinding.
Het aankomende evenement op donderdag 30 oktober richt zich op XR in grotere organisaties – een thema dat perfect illustreert hoe volwassen de sector aan het worden is. We spraken met Doruk Eker (Orb Amsterdam), een van de organisatoren van XR Creators Connect, over wat het evenement zo bijzonder maakt.
Wat is XR Creators Connect, en voor wie is het bedoeld?
"XR Creators Connect is de grootste community-gedreven XR meet-up in Nederland, waar iedereen die verbonden is met het vakgebied van extended realities (XR) samenkomt. Het wordt georganiseerd door ons drieën: Pieter Siekerman (DNA.inc), Jan Verwoerd (360Fabriek, DutchXR), en ikzelf, Doruk Eker (Orb Amsterdam).
Na de COVID-pauze kwamen dit soort informele meet-up settings in onze industrie niet meer terug, en wij misten ze alle drie. Dus besloten we er zelf een op te zetten.
Om de 3–4 maanden is er een nieuwe editie. We nodigen sprekers uit die experts zijn op het gekozen thema van die editie. Het is een fysieke bijeenkomst, zonder opnames die achteraf beschikbaar zijn, en dat is bewust. We geloven dat het belangrijk is om niet alleen voor de presentaties te komen, maar ook om face-to-face contact te hebben met de community. De beste ideeën en samenwerkingen komen vaak voort uit deze informele gesprekken. Daarom hebben we altijd een uitgebreide borrel aan het einde van elke editie, en de meeste mensen blijven tot de beveiliging aangeeft dat het tijd is om te vertrekken."
Verwachten jullie ook bezoekers die misschien niet zelf makers zijn, bijvoorbeeld als innovatieleiders, onderzoekers, beleidsmakers of consultants?
"Toen we de eerste editie organiseerden, kondigden we het niet publiekelijk aan. We benaderden alleen rechtstreeks ons netwerk, dat meer richting de makers leunde. Maar na de eerste paar edities deed het verhaal de ronde en begonnen mensen uit veel verschillende vakgebieden te komen... waaronder onderzoekers, beleidsmakers, consultants en technologieleveranciers. Elke editie heeft ook een ander thema, wat het publieksprofiel voor dat specifieke evenement beïnvloedt."
Jullie volgende evenement gaat over XR in grotere organisaties. Zien jullie een grote verschuiving naar organisaties die XR massaal adopteren, of zijn we nog in een vroeg stadium?
"Voor elke editie vragen we ons af: Wat is nuttig en/of interessant voor onze industrie in Nederland? Zo bepalen we het thema.
Een paar jaar geleden zagen we grote organisaties zoals KLM en de Nederlandse Politie de wateren testen met XR. Destijds werkten ze vooral met externe partijen. Vandaag de dag zien we dat deze organisaties interne teams opbouwen die zich toeleggen op het ontwikkelen van immersieve ervaringen.
We zien dit als een indicatie van de groeiende volwassenheid van de industrie. Het hebben van deze teams op het podium zal zowel interessant als nuttig zijn voor de bredere community."
Veel CIIIC-programma's hebben ook te maken met de uitdaging om creatieven te verbinden met organisaties en bedrijven die baat kunnen hebben bij het ontwikkelen van immersieve ervaringen. Welke kansen zie jij voor verbeterde samenwerking in de bredere IX-community?
"Hoewel het nog steeds een kleine sector is, is er veel kennis en ervaring als je weet waar je moet zoeken. Dat is een van de dingen die we met deze editie ook hopen te bereiken: het belichten van dergelijke expertise in grotere organisaties, zodat andere organisaties die nog niet met XR werken, maar dat misschien in de nabije toekomst wel gaan doen, van hen kunnen leren en contact kunnen leggen met hen en de rest van de XR-sector.
We zijn ook bezig met een samengestelde database van XR-bedrijven in Nederland. Dit zal XR-teams helpen elkaar beter te leren kennen, en het ook gemakkelijker maken voor organisaties om hen te vinden en contact met hen op te nemen."
Naar welke presentatie of sessie in jullie aankomende evenement kijk je zelf het meest uit?
"De uitdagingen waarmee interne XR-teams worden geconfronteerd zijn zeer uniek. Aan de ene kant werken ze met een technologie die zich nog steeds snel ontwikkelt. Aan de andere kant moeten ze aansluiten bij de processen, richtlijnen, gewoontes en misschien zelfs de mindset van grote organisaties; die vaak tientallen jaren oud zijn.
Deze balans vinden is niet gemakkelijk, en de sprekers zijn genereus genoeg om hun ervaringen met precies dat te delen.
Makers van kleinere organisaties krijgen de kans om van deze ervaringen te leren. Tegelijkertijd zullen deelnemers van grotere organisaties die van plan zijn om XR in de komende periode te adopteren waardevolle lessons-learned horen."
Kun je ons een hint geven over de XRCC-editie na de volgende, waar het over zou kunnen gaan?
"Onze belangrijkste focus ligt op de 7e editie op 30 oktober. We duiken in de details van de editie daarna zodra we #7 achter ons hebben gelaten. We houden een mailinglijst bij om de details van elke editie aan te kondigen. Geïnteresseerden kunnen onze website https://xrcc.network bezoeken en zich aanmelden voor updates."
Interesse?
Ontdek meer over XRCC en boek je ticket